Vertikal Gös – Feel It…


Äntligen kom jag ut på ett efterlängtat Vertikal-pass efter Gös. Färden gick till en Skånsk sjö där jag mötte upp med självaste ”Gös-Gurun” Jörgen Larsson från svenska Fiske Feber. Anledningen var främst att testa vårt nya spö, Edge 3776 Vertical Jigging 14-21g som Jörgen har testat under hela sommaren och även fångat fina exemplar på. Spöet är fortfarande i utvecklingstadiet men jag återkommer med mer info så snart det finns i handeln.

Gösgen och gösarnas skräck, båten Gösta

Gösgen och gösarnas skräck, båten Gösta

Mulet väder och en spegelblank sjö bådade gott eftersom dem hade lovat lite mer vind under dagen. Jörgen styrde båten ”Gösta” med van hand och vi började med bottennära fiske mest för att känna på spöet och känslan i klingan. Efter en stund kliade det för mycket i fingarna och vi började fiska pelagiskt. Jörgen ”dammade” i (som han uttrycker det) en gös nästan på första nedsläppet, en fin fisk på ca 4kg. Vi turades om och körde varannan fisk. Jag fick också ganska omgående ett rejält hugg och kunde senare landa en fin gös i ungefär samma viktklass. Imponerande att se hur Jörgen manövrerade båten över ekon och sen pricka dem klockrent. Han borde byta ut dem tre första bokstäverna i sitt namn och heta Gösgen Larsson?

Vi fiskade på under hela dagen och trots att vi fick en del var dem inte helt i stöten. Vissa fiskar tog direkt men många var bara uppe och inspekterade jiggen. Jörgen tacklade snabbt om till mört och efter några försök och försiktigt jiggande med ”dirigentpinnen” överlistade vi ett par gösar till. Total blev det 9 gösar och alla låg omkring 3-4kg. Lyfter på Kinetic kepsen och tackar för en mycket trevlig tur…

Dagens första Gös

Dagens första Gös

Min första för dagen
Min första för dagen
Feel It

Feel It

En svårflörtad krabat som gav sig tillslut

En svårflörtad krabat som gav sig tillslut

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.